TV-8000, hajtórúd nélkül belső égésű motor

A cikk címe magyarázatot igényel azok számára, akik az írásunk témáját adó motorral most találkoznak először. A TV betűszó két magyar fejlesztőmérnök, Terplán Sándor és Vígh Endre konstruktőrök neveinek kezdőbetűi, a 8000 pedig az általuk kifejlesztett motor lökettérfogat-adatából származik. Fontos még pontosítani a motor nevét. Hajtórúd, és nem hajtókar nélküli motor. Ugyanis a hagyományos értelemben vett forgattyús mechanizmusnál megszokott szerkezetből pontosan maga a dugatytyút és a forgattyús csapot összekötő rudazat hiányzik. Ezzel jelentős tömegtől szabadult meg a motor.
Az ötlet és az ötletből megvalósult motor az említett két fejlesztőmérnök zsenialitásának eredménye. Ők fejlesztették ki az egykori KÖTUKI (Közúti Közlekedési Tudományos Kutató Intézet), ma KTI motorkísérleti laboratóriumában.
Jogosan vetődik fel a kérdés, vajon mért nem lett sorozatgyártás a motorból, miért csak egy kuriózum a technika történelmében. Erre a választ nem egyszerű megadni. De a cikk feladata nem is ennek a megfejtése, inkább érdekességének, zsenialitásának bemutatása, megemlékezés és tiszteletadás a tervezők felé.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
MS005 Gépjárműgenerátor és - indítómotor diagnosztikai próbapad
A címben szereplő feladatokat ellátó próbapad az autóvillamossági szakma régi szereplője.
Renault Trucks Optifleet - Új "Health" és "Safety" modulokkal
A Renault Trucks Optifleet flottakezelési megoldásának segítségével a fuvarozó cégek az üzemeltetési költségek csökkentésével és az ügyfelek elégedettség&e...
Rendelet
A Kormány 577/2022. (XII. 23.) Korm. rendelete a közlekedési hatósági jogalkalmazással összefüggő egyes közlekedési tárgyú jogszabályok eltérő alkalmazásáról.