Elocker (elektromos) differenciálmű az Eatontól
Az Eaton ELocker egy elektronikusan vezérelt differenciálmű, amelyet elektromos járművek (EV) számára terveztek, különös tekintettel az off-road képességek és a nagy nyomatékkal járó igénybevételek kielégítésére. Feladata klasszikus: a vezető egy gombnyomással teljesen nyitott állapotból 100%-osan zárt állapotba kapcsolhasson, ezzel biztosítva a haladást nehéz terepen. Tudjuk, ez különösen hasznos, amikor egy jármű kerékenként eltérő tapadási viszonyokkal szembesül.
Az ELocker tervezése során prémium anyagokat és bevonatokat alkalmaztak, hogy biztosítsák a hosszú távú megbízhatóságot és tartósságot. Az ELocker fogaskerekei precíziós kovácsolással készülnek; a precíziós kovácsolás során a fém szemcse-szerkezete átrendeződik, növelve az anyag szilárdságát és ellenálló képességét. Ez lehetővé teszi bonyolult formák és részletek kialakítását, amelyek jobban ellenállnak a mechanikai kopásnak és sérüléseknek, így hosszabb élettartamot biztosítanak az alkatrészek számára. A precíziós kovácsolás segítségével minimális utólagos megmunkálást igénylő, nagy pontosságú, erős és tartós alkatrészek állíthatóak elő, csökkentve az anyagfelhasználást és a gyártási időt.
Az EV hajtásláncok speciális igényeinek figyelembevételével az Eaton ELockerben alacsony viszkozitású kenőanyagokat használnak, melyeknek kisebb „folyási ellenállása”, illetve mérsékeltebb belső súrlódása azaz „lenyíródása” által a jármű kevesebb energiát veszít, így javítva az energiahatékonyságot és növelve a jármű hatótávolságát. Az alacsony viszkozitású folyadékok könnyebbek is, ami a jármű tömegcsökkentésének is része. További előnyös tulajdonságuk, hogy jobban vezetik a hőt, elősegítve a hajtáslánc alkatrészeinek hűtését, teljesen szintetikus létükből kifolyólag kémiailag stabilak, kevésbé hajlamosak a lebomlásra magas hőmérsékleten vagy a hosszabb használat során, növelve a rendszer megbízhatóságát és csökkentve a karbantartási igényeket. Továbbá kompatibilisek az elektromos komponensekkel és anyagokkal is, mint például a vezetékek szigetelőanyagai, illetve a motor tekercselése.
Mechanizmusát tekintve az ELocker az alábbi fő részekből áll: bolygóműves mechanizmus, hullámrugó (wave spring), zárólemez (locking plate), elektromágneses tekercs (stator) és nyomórudak (push rods). Amikor a vezető aktiválja az ELockert a műszerfalon található kapcsolóval, az elektromágneses tekercs (stator) elektromos jelet kap és mágneses mezőt indukál. Ez a mágneses mező mozgásba hozza a nyomórudakat (push rods), amelyek a zárólemezt (locking plate) elmozdítva kapcsolják a bolygóművet. Ekkor mindkét kerék azonos nyomatékot kap, azaz a videón a kívülről a korábban „ledifferált” kerék fordulatszámának csökkenése látható. A differenciálmű zárt állapotában mindkét kerék azonos nyomatékot kap, függetlenül a tapadási viszonyoktól. Ez klasszikusan azt jelenti, hogy ha az egyik kerék megcsúszik vagy – a videóban látható módon - elemelkedik a talajról, a másik kerék továbbra is megkapja a szükséges nyomatékot, hogy a jármű haladjon előre. Ez a fajta nyomatékelosztás maximalizálja a tapadást és javítja a jármű irányíthatóságát nehéz terepviszonyok között, például sziklás utak, sáros árkok vagy havas felületek esetén.
https://videos.eaton.com/detail/videos/differentials/video/2225944143001/eaton-elocker
Az ELocker jellemzően nagy nyomatékkal járó, off-road és szabadidős vezetési körülmények között használt hajtásláncokhoz került kifejlesztésre. Potenciális meghibásodások ennél a megoldásnál főként mechanikai kopásból vagy elektronikai hibákból adódhatnak, például, ha a fogaskerekek sérülnek a túlzott terhelés miatt, vagy ha az elektronikus vezérlőrendszer meghibásodik. Mindenesetre a gyártó által használt precíziós kovácsolási eljárás biztosítja a fogaskerekek kiemelkedő szilárdságát és tartósságát, így az ELocker képes ellenállni a nagy igénybevételnek és hosszabb élettartamot biztosítani extrém körülmények között is.
Az ELocker katalógusa az Eaton honlapján, itt érhető el:
Forrás: Eaton